Selektivna distribucija robe
Odluka Evropskog suda pravde – dozvoljena ograničenja u pogledu prodaje luksuzne robe preko platformi trećih lica u slučajevima selektivne distribucije
Evropski sud pravde je 06.12.2017. doneo odluku da dobavljač luksuznih artikala ima pravo da spreči svoje ovlašćene distributere da prodaju tu robu preko internet platformi trećih lica, kao što je Amazon. Naime, Coty iz Nemačke prodaje luksuznu kozmetiku u toj zemlji.
Da bi očuvao luksuzni karakter robe, prodaja se vrši preko selektivne distributerske mreže, koja podrazumeva posebne uslove za vezane za lokacije prodavnica, dekoraciju, opremanje lokala i slično.
Coty je tužio jednog od svojih ovlašćenih distributera, Parfümerie Akzente, radi sprečavanja prodaje njihove robe preko platforme trećih lica, amazon.de. Ugovor o selektivnoj distribuciji između ovih lica je sadržao odredbu da društvo Coty mora odobriti svako prodajno mesto distributera, što pretpostavlja ispunjavanje određenog broja zahteva.
Naime, Coty je smatrao da distributer može prodavati robu putem interneta preko svoje „izlog“ internet prodavnice, ali da nema pravo da vidljivo koristi treća lica za prodaju luksuznih proizvoda.
Evropski sud pravde je izneo stav da je selektivni način distribucije proizvoda dozvoljen za luksuznu robu, ako su distributeri odabrani prema objektivnim i nediskriminatorskim kriterijumima i ako takvi kriterijumi nisu postavljeni na nepotreban način.
Pod tim uslovima nema kršenja pravila o slobodi konkurencije. Razlog leži u tome što luksuzna roba nije rezultat samo materijalnih karakteristika proizvoda, već se prestižni karakter gradi kroz auru luksuza.
Stoga, svaka eventualna povreda takve aure luksuza može uticati na prodaju. Zabrana distributerima da koriste platforme trećih lica služi garantovanju da će se roba prodavati isključivo posredstvom ovlašćenih distributera, čima će se očuvati njen luksuzni karakter.
Sud je takođe rezonovao: „Internet prodaja luksuznih proizvoda preko platformi koje ne pripadaju sastavu selektivne distribucije tih proizvoda, u okviru koje dobavljač nema mogućnost nadzora nad uslovima prodaje svojih proizvoda, sadrži opasnost od pogoršanja predstavljanja tih proizvoda na internetu, što može štetiti njihovom luksuznom imidžu, a time i samom njihovom karakteru“.